A yerba mate és a modern marketing kapcsolata finoman szólva is ellentmondásos. A mate a hagyományos történelmi kereskedelmi csatornákon találta meg útját elsősorban helyben és a szomszédban főként Dél-,majd később Észak-Amerikába, a Közel-, és a Távol-Keletre. Tudta Ön, hogy a dél-amerikai országokon kívül melyik vidék a legnagyobb mate importőr Szíria? Aztán jön Spanyolország, Németország (mindkettő újraelosztó piac) aztán Lengyelország..... A nagy mate gyártók hamar modernizálták gyártósoraikat és ezzel együtt a vállalati struktúrájukat és megjelenésüket is. A mate termesztésének túlnyomó részét viszont nem ezek a nagy cégek, hanem jó esetben szövetkezetekbe tömörült 5-10 hektáros kisbirtokon túlélő kistermelők adják. Ők és a termékeiket használó kis mate márkák eleddig a hazai piacon értékesítették termékeiket, ahonnan aztán legtöbbször tudtuk nélkül került tovább a szomszédos országokba. Ezek a mate zsellérek nem tudják megszervezni magukat, nincs sem ismeretük, sem képességük, sem hozzáférésük a közvetlen eladásra, így hát nem is volt szükségük márkaépítésre. Emiatt aztán a kistermelőket összefogó szövetkezetek látják el a feladatot, de forrásuk a csomagolás kitalálásán kívül nekik sem nagyon van sem piackutatásra, sem megjelenésre, így márkáig megjelenése, népszerűsítése meglehetősen szegényes, esetenként nemlétező. Még ma is találkozhatunk mindenféle név, vagy azonosság nélküli márka nélküli márkákkal, ráadásul kiváló minőségben. Ezeknek a cégeknek végesek a forrásaik, önerejük, legfőbb jelszavuk épp az hogy termékük "ultralimitada", "családi üzem", "consumo limitado", "edición limitada".
Márka nélküli kiváló minőségű mate márkák: csak egy stemplire futja
Az elmúlt évtizedben aztán változások indultak el ezen a téren. Mindannyiunk nagy örömére egyre több kis cég, kistermelői csoportosulás próbál talpra állni a piacon és megjelenni akár külföldön is. Csakhogy a termelők nagy része egyszerű földműves és a mate termesztése egész embert kívánó feladat, nehéz munka. A kistermelő számára, ha valamilyen módon szert tesz erre a tudásra, óriási kiugrási lehetőség, hogy megkülönböztesse magát a piacon. Az export mint gazdasági lehetőség különösen csábító lehetőség az újra és újra a szakadék szélén billegő argentin gazdaság fedélzetén utazóknak. Ebből a szempontból nem kivétel, hanem egyre gyakoribb az olyan fiatalos, modern márkák feltűnése, mint az itt bemutatott Mathienzo, amelynek kitalálói fordítva közelítettek a problémához, tulajdonképpen nem is problémát, hanem megoldandó feladatot és lehetőséget láttak.
A brand gazdája két fiatal, Mercedes Buey Fernández és Nicolás Tiferes, akiknek nincsenek mate ültetvényei, ellenben a palermoi Egyetemen ismerkedtek össze, ahol mindketten ipari formatervezést tanultak. A yerba mate mint termék ötlete csak mellékesen merült fel, eredetileg márkafejlesztési, tervezési mintaként fejlesztgették 2011-től kezdve, és eredeti foglalkozásuknak megfelelően ipari cégeknek kívánták bemutatni. Csakhogy a márkatervezés olyan jól sikerült, hogy a brand mögé vásárolt jó minőségű matét egyre többen fogyasztották és keresték, amit ki kellett elégíteni, az üzlet egyre csak növekedett, mígnem végül úgy döntöttek, hogy a tea útja az ő útjuk. Így született az Oberá vidékén vásárolt matékból a Mathienzo, amit a MATHI szóból fabrikáltak, ugyanis így nevezték a kecsua indiánok a matét befogadó tököt és sokak szerint ez a mate eredeti neve és szülőhelye is, nem pedig a guaraní a River Plate vidékéről. A név tehát végeredményben azt jelenti, hogy matézok, töközök... A szimpatikus fiatal pár persze más világban evez, mint mi, akik már nem futunk a megjelenés után. Minimalista dizájn, igényes portfólió, kiszámított, céltudatos marketing munka, új termékek (matcha módjára őrölt mate), szilikon mate tök, ajándékok, kütyük, amik érthetővé és szerethetővé teszik a matét, ami amúgy sem fog kimenni a divatból soha - mondják. A brandet nem bonyolították túl, csak a Mathienzo és a Botanicas nevű van, az viszont mostmár szinte mindenhol jelen van, szállodákban, gift shopokban, szakboltokban, natúr termékek boltjaiban. Ezzel együtt megjelenés a fő médiacsatornákon. Bekerültek a főbb export csomagokba. Jelszavak: "la nueva generación de yerba mate". Mese arról, hogy megmentjük a Földet. Újraerdősítő program főszereplői.
Ezek a fiatalok megértették, hogy nem a spanyol viaszt kell start upolni, hanem csak újra el kell mesélni azt a történetet, amit régen a fagyos pampákon a ponchójukba burkolózó gauchók, még régebben pedig az őserdő indiánjai suttogtak a tábortűz körül ülve a csillagos ég alatt. És látják, igazuk van; a végén mi is megvettük és kirakjuk.
De hogy a matéról is essék néhány szó, a márka alá pakolt mate legalább igazi, igényes, prémium minőségű, kézzel szedett, 24 hónapig érlelt blend, hamisítatlan, egyenletes, klasszikus argentin vágat, kevés levéltörmelékkel és még kevesebb porral. Bár Mercédeszék kitanulták a mate mesterséget is, a cég irányadó mate ízlését oberai yerba mesterek határozzák meg.
Virágos, finom, friss vegetális illat, őserdő, vizes föld. Az íz teljes, finom, kitartó. Kevés, szintén klasszikus füst, pörkölt magvak, enyhe, selymes agyagos alapzat és persze fiatalos lendület.
Persze, ha nem lenne a sok megjelenés, reklám, jópofizás, akár egy ezressel is kevesebbe kerülhetne, de akkor nem találtunk volna rájuk. Ki bírja ezt követni...
best before: 13.01.2026
Ismeretlen katonák Yerba mate km 11 - a telefonszám nem látszik.